Av min fod

Efter nogle stille og rolige dage på Phu Quoc har de seneste uger været fyldt med oplevelser – både gode og dårlige.

De sidste dage på Phu Quoc foregik nogenlunde som de første. Om søndagen slappede vi af det meste af dagen. Jeg fik lavet lidt i min opgavebog og var også en tur i poolen. Og efter frokost var vi ude i havvandet, hvor vi fandt søstjerner.

Mor og far havde tidligere gået en tur i den lokale landsby. Og det syntes de også, at Frida og jeg skulle – for bl.a. at se hvor meget affald, der var der. Så næste dag gik vi af sted om formiddagen.

Vi fik ikke helt så meget opmærksomhed, som vi måske havde forventet. Men der var nogle, som lige skulle mærke på os. Og en ældre mand syntes også, at han skulle vise sig over for sine venner – og løfte mig. Det var ikke særligt sjovt.

Derfor var det også rart at komme tilbage til hotellet, hvor vi var i poolen både før og efter frokost. Og om aftenen tog vi en kajaktur inden aftensmaden.

Tirsdag for to uger siden var så vores sidste dag på øen. Her ville vi gerne have været i poolen – men den skulle pludselig renses. Så i stedet var jeg på værelset om formiddagen.

Efter frokosten havde vi regnet med, at den ville være åben igen – for det havde de fortalt os. Men pludselig var den lukket hele dagen – hvilket var meget skuffende.

Så jeg startede endnu engang på værelset. Men da Frida var ude med mor for at finde krabber, ville jeg også gerne være med. Og så sluttede dagen endnu engang med en kajaktur, hvor vi så en flot solnedgang, inden vi skulle spise og bagefter sove.

Næste dag skulle vi så videre på vores rejse. Poolen var nu åben igen, så efter morgenmaden nåede vi lige en hurtig badetur, inden vi skulle med en taxa til lufthavnen. Vi fik også sagt farvel til den søde hund Sophie – som vi kom til at savne.

I lufthavnen fik vi checket ind og nåede også en hurtig burger, inden vi fløj mod Haiphong. Turen var ret kort – hvilket man ikke kan sige om den efterfølgende taxatur til Halong Bay. Den tog to timer – men føltes endnu længere. Heldigvis var mor og Frida med på at lege dyregætteleg.

Vores hotel i Halong Bay lå på en lille ø, som man skulle sejle til. Sejlturen tog dog kun 5 minutter, så det var til at klare. Hotellet var kæmpe stort – og vist nok også ret fint. I hvert fald var buffeten ret dyr – men så var der også is med.

Efter morgenmaden næste dag gik vi ud til hotellets pool, der var kæmpe stor – og næsten uden andre end os. Desværre var vandet ret koldt, så Frida og jeg brugte en del tid på en legeplads i stedet.

Vi spiste frokost ude ved poolen, men bagefter gik far, Frida og jeg op til hotellets indendørs pool – der var meget varmere. Resten af eftermiddagen var vi på værelset, inden vi skulle spise aftensmad. Denne gang valgte mor og far, at vi ikke skulle spise buffet. Men vi fik lov til at få is alligevel.

Om fredagen skulle vi så videre igen – for at tage på cruise i Halong Bay. Så efter morgenmaden pakkede vi vores ting, checkede ud og tog båden tilbage til fastlandet – og derfra en taxa videre til det sted, hvor vi skulle mødes med resten af dem, som vi skulle på cruise med.

Efter lidt ventetid på en restaurant sejlede vi ud til vores cruiseskib. Her fik Frida og jeg vores egen kahyt – med en dør ind til mors og fars kahyt.

Turen startede med frokost udenfor på dækket. Og bagefter var der lidt tid til at slappe af, inden vi skulle på kajaktur. Det havde vi jo øvet os en del på i havet omkring Phu Quoc. Så vores kajaktur gik fint – til forskel fra et andet par, som kæntrede med deres kajak.

Tilbage på båden kunne Frida og jeg bade i den meget lille pool. Derefter var det aftensmadtid, inden vi skulle sove.

Næste morgen vågnede jeg for en gang skyld før Frida. Morgenmaden blev spist på dækket – indtil det begyndte at regne.

Da vi havde spist, skulle vi på den første tur til en flydende fiskerlandsby. Her blev vi sejlet rundt i små robåde – hvor mor, far, Frida og jeg havde vores egen, som en spinkel kvinde roede.

Først stoppede vi der, hvor de fleste boede – og hvor der var dambrug. Og bagefter sejlede vi videre til en perlefarm, hvor mor købte fire små perler.

Og så var det tilbage på båden, hvor vi havde en kort pause, inden vi igen skulle af sted. Her sejlede vi til en strand, hvor vi først var inde i en grotte. Og bagefter spiste vi frokost på stranden – som vi lige nåede at afslutte, inden det igen begyndte at regne.

Planen havde også været, at vi skulle på endnu en kajaktur. Men på grund af det dårlige vejr droppede vi det. I stedet slappede vi af med iPad på værelset og senere et spil Uno på dækket.

Efter aftensmaden var der underholdning, hvor personalet spillede musik. Og kokkene havde også skåret en masse frugter rigtig flot ud. Et andet par var på bryllupsrejse – og de var så søde at give os resten af deres kage.

Frida ville rigtig gerne prøve at fange blæksprutter – så det gjorde hun med mor og far. Jeg gad ikke og spillede i stedet iPad på værelset. Og det var vist en god idé – for de fangede ikke andet end en gammel handske. Til gengæld fik vi så lov til at være oppe helt til klokken 22.

Næste dag sluttede sejlturen. Så efter morgenmad, pakning og en tidlig frokost gik vi fra borde og kørte i minibus til en landsby halvanden time væk – hvor vi skulle overnatte.

Her fik vi vores værelse – og så skulle vi på cykeltur. Frida kørte selv, mens jeg sad bag på mors cykel.

Først besøgte vi en lokal mand, som var så flink at give os både karameller og kiks (og endda resten af pakken med hjem). Og bagefter kørte vi videre til et andet sted, hvor vi skulle lære, hvordan man laver ris – ved at kvase skallerne, si dem og afsluttede kvase dem noget mere.

Turen sluttede med den sjoveste oplevelse – at fange fisk. Og det var ikke med fiskestang. I stedet fik vi vaders på og en slags kurv i hånden. Og så var det ned i en dam med mudret vand – hvor man skulle kaste kurven mod bunden og håbe på, at man fik en fisk i kurven.

Først ville jeg ikke – men så besluttede jeg mig for at gøre det alligevel. Og det var jeg glad for – for selvom jeg ikke fangede noget, var det rigtig sjovt.

Da vi kom tilbage til vores værelse, skulle vi lære at lave papaya-salat, inden vi havde en kort pause før aftensmaden. Og bagefter var det sovetid.

Næste dag startede med morgenmad. Og bagefter skulle vi lære at lave koste af risstrå lige i nærheden af, hvor vi boede. Desværre nåede vi ikke at blive færdige. Men det var nu sjovt nok alligevel.

Cykelturen dagen før havde været rigtig god. Så vi besluttede os for at tage en tur på egen hånd – uden guide. Og endnu engang sad jeg bag på mors cykel.

Det var en rigtig fin tur, hvor vi bl.a. kom til en meget speciel kirkegård med flotte gravsteder. Så alt var godt – til vi var næsten helt hjemme.

For 50 meter før vi nåede i mål skete der det, som ikke måtte ske – og som vi var blevet advaret om. Jeg var uopmærksom et øjeblik og fik min ene fod ind i cykelhjulet.

Det gjorde helt vildt ondt, og jeg skreg da også helt voldsomt – så personalet kom løbende. Mor og far var først bange for, at foden var brækket – men det var den heldigvis ikke.

Jeg kunne dog ikke gå på den, så alle var sikre på, at den var forstuvet. Og samtidig var den også helt blå – og jeg havde flere hudafskrabninger.

Mor bar mig tilbage til værelset, hvor jeg blev lagt på sengen. Og langsomt blev det lidt bedre. Jeg fik et bolsje og min iPad – og så kunne jeg lige klare det.

Men jeg havde dog ikke lyst til at komme med over til frokost. Så i stedet blev jeg på værelset. Og da vi senere skulle videre, måtte mor og far bære mig – både da vi skulle se vanddukketeater og bagefter, da vi fik lov til at komme om bag scenen og se dukkerne og teknikken.

I minibussen mod Hanoi kunne jeg slappe lidt af – bortset fra da vi havde et stop undervejs. Her måtte mor og far også bære mig rundt. For jeg var på ingen måde klar til at gå på foden.

Men eller gik turen fint nok. Jeg fik sovet lidt og hørte også musik på min iPad. Og da vi var fremme, blev jeg båret op på mit værelse.

Bagefter gik mor og far ned for at handle – bl.a. pasta og tomatsovs. Det spiste vi på værelset, mens vi så X-Factor. Og så var det sovetid – ret sent.

Næste dag ville vi slappe af. Planen var en tur i hotellets pool – men den var lukket på grund af renovation. Det var godt nok surt. I stedet slappede vi af på værelset, hvor mor og far også fik pakket ud og vasket tøj. Mor og Frida var også ude for at finde en lineal til Frida. Og far var til frisøren.

Min fod havde det også bedre. Faktisk så godt at jeg var ude at gå lidt i byen om eftermiddagen og igen til en café om aftenen, hvor vi spiste aftensmad. I betragtning af hvor slemt det havde set ud dagen før, var det over alt forventning. Alle havde vist frygtet det værste. Men heldigvis var det ikke gået så galt som først antaget.

Jeg kan faktisk bedst lide at være på værelset. Men det synes mor og far ikke er så spændende. Så i onsdags skulle vi kigge lidt på Hanoi.

Først tog vi en taxa til et marked i den gamle bydel. Her kiggede vi lidt og spiste også frokost i nærheden, inden vi besøgte et lille tempel, der lå midt imellem huse og forretninger. Bagefter gik vi ned til søen i midten af byen, hvor vi også var ud på en lille ø med et tempel.

Derfra gik vi hjem mod hotellet – hvor vi fik en is lige i nærheden. Det var gået rigtig godt med min fod. Jeg havde slet ikke haft ondt i den. Eneste problem var, at jeg ikke kunne have sandaler på. Så jeg måtte gå rundt i klipklapper.

Om aftenen så vi X-Factor og spiste igen pasta med tomatsovs på værelset – inden det igen var blevet sengetid for Frida og jeg.

Næste formiddag kørte vi med taxa til en meget høj bygning, der sjovt nok hed Lotte Tower (måske opkaldt efter Fridas lærer). Her var vi oppe på 65. etage for at se udsigten ud over Hanoi.

I tårnet var der også en såkaldt sky walk – der var en gladplade, man kunne stå på og kigge hele vejen ned til jorden. Frida og jeg syntes det var rigtig sjovt mens det var noget af en overvindelse for far at gå derud. Og mor var slet ikke meget for det.

Da vi kom ned igen, spiste vi frokost i centret, der også lå i bygningen. Og her købte Frida, mor og far også nogle ”hemmeligheder” til min fødselsdag. Bagefter tog vi tilbage til hotellet, hvor vi fik en is i supermarkedet. Aftensmaden blev igen spist på værelset, inden vi skulle sove.

Næste morgen var det regnvejr – og det fortsatte hen ad formiddagen. Så her brugte vi tiden på værelset med bl.a. at skrive postkort til børnehaven.

Om eftermiddagen var det klaret lidt op. Så her gik vi ud og spiste bl.a. frokost på en café – inden vi gik lidt rundt i byen.

Resten af eftermiddagen hyggede vi på værelset – hvor jeg også pludselig opdagede, at jeg havde to rokketænder. Det var de to fortænder i undermunden. Og de havde sikkert rokket et stykke tid, uden at jeg havde opdaget det. Men jeg var meget stolt af det.

Dagen sluttede med et karbad, inden vi fik havregrød til aftensmad. Og så var det igen blevet tid til at sove.

I lørdags skulle vi så videre på vores rejse – denne gang til Koh Samui i Thailand. Så vi skulle tidligt op og af sted til lufthavnen.

Fra Hanoi fløj vi først til Bangkok, hvor vi skulle igennem paskontrollen, hente vores bagage, checke den ind igen – og så igennem sikkerhedskontrollen igen. Men heldigvis gik det nemt, og vi havde god tid til at få en burger på Burger King, inden vi fløj videre til Koh Samui.

Flyveturen tog en lille times tid – og det tog næsten den samme tid at få bagagen. Men endelig var vi på vej mod vores hotel, hvor vi bor nu.

Her bor vi i et stort hus med to soveværelser, stue, køkken – og ikke mindst vores egen private (og ret store) pool. Der er endda også et lille vandfald indenfor og et slags plateau – som Frida og jeg har brugt til scene.

I forgårs brugte vi så formiddagen i poolen, inden vi blev kørt til et stort, udendørs center i nærheden. Her spiste vi frokost på en café, gik lidt rundt og handlede, inden vi kørte hjem igen.

Da vi kom tilbage, prøvede vi vores nyindkøbte luftmadras i poolen. Desværre holdt den kun én dag. Men den var også ret billig. Om aftenen spiste vi aftensmad på hotellets restaurant, inden vi skulle sove.

I går var vejret ikke for godt – og det regnede en del. Så vi brugte en stor del af dagen indenfor. Sidst på eftermiddagen blev vejret dog lidt bedre, så vi var en tur i poolen. Og bagefter så vi X-Factor finalen. Aftensmaden blev spist på værelset, inden vi skulle sove.

Måske havde vejret været dårligt i går. Men det var endnu værre i dag. Her regnede det lige fra morgenstunden – til tider med ekstreme mængder vand.

Så det var altså ikke pool-vejr. I stedet tog vi igen til centret, hvor vi gik lidt rundt og fik handlet ind. Og vi nåede også en lækker is, inden vi kørte tilbage til hotellet. Resten af dagen har vi været lidt i poolen og ellers hygget os indenfor.

Her til aften havde jeg ikke lyst til at skulle på restaurant for at spise aftensmad. Så i stedet fik jeg lidt brød – som jeg spiste på værelset, mens mor, far og Frida spiste på restauranten lige i nærheden.

I morgen bliver det forhåbentlig lidt bedre vejr. For der er ikke meget lækkert Thailand-vejr lige i øjeblikket.