Fra kunst og Kennedy til Vietnam-krig og badeferie

De sidste tre uger har vi været vidt omkring på vores rejse – fra USA over Stillehavet til Taiwan og Vietnam.

Lørdag for tre uger siden var vi stadig i Dallas. Her startede vi med en sen morgenmad på en restaurant ved hotellet, hvorefter vi gik ud i byen. Efter at have gået lidt rundt, havnede vi på et kunstmuseum, hvor der var et kreativt værksted.

Efter museumsbesøget fandt vi en legeplads i nærheden. Og derefter gik vi tilbage til vores hotel. Aftensmaden blev spist på en mexicansk restaurant.

Dagen efter var vores sidste dag i Dallas – og derfor skulle vi besøge et bestemt museum. Inden da var vi dog først på en italiensk restaurant, hvor vi spiste i en sporvogn midt i restauranten.

Museet handlede om den amerikanske præsident Kennedy, som var blevet skudt i Dallas. Det var lidt kedeligt at gå rundt der.

På vejen tilbage til vores hotel handlede vi lidt. Og så slappede vi af et par timer, inden vi spiste aftensmad samme sted, som vi havde spist frokost den første dag. Bagefter var det sovetid.

Mandag havde vi så en meget lang rejsedag foran os. For vi skulle hele vejen fra Dallas over Stillehavet til Taipei i Taiwan.

Så efter vi havde pakket, tog vi en taxa til lufthavnen. Mens vi ventede på flyet, kiggede vi lidt på butikker. Og her fandt jeg en yoyo med lys i.

Første del af turen gik til San Francisco, hvor vi skulle til en anden terminal med tog, for at komme videre med det næste fly. Inden vi steg ombord, nåede vi også lidt aftensmad.

Flyveturen til Taipei tog 14 timer. Men heldigvis skulle vi flyve om natten. Så efter at have spillet lidt iPad og set lidt tv, lagde jeg mig til at sove. Flyet var ikke helt fyldt, så jeg kunne bredde mig over to sæder. Det var ret luksus.

Da jeg vågnede igen, var der kun et par timers flyvning tilbage. Og klokken 9.30 Dallas-tid, landede vi i Taipei. Men fordi vi havde fløjet så langt, var den lokale tid her 23.30 om aftenen. Så der var nærmest vendt op og ned på dag og nat.

Paskontrollen tog ikke lang tid. Men da vi skulle have vores bagage, var den ene taske ikke kommet med flyet. Og det var den med alt vores legetøj. Heldigvis havde de dog styr på det, så vi fik den næste dag.

Køreturen til vores hotel tog en halv times tid – og klokken 1 (Taiwan-tid) var vi fremme. Vi kunne dog ikke sove med det samme (da det var midt på dagen for os). Så først klokken 2.30 faldt vi i søvn.

Jeg sov dog ikke længere end til klokken 5.30, før jeg ville op igen. Og da de andre også var stået op, gik vi ned i centret under vores hotel for at spise morgenmad.

Resten af dagen brugte vi på værelset, hvor vi fik pakket ud. Frida og jeg så også de voksnes Melodi Grand Prix, mens mor og far handlede lidt. De hentede også frokost til os der.

Dagens sluttede med, at vi alle sammen så Trolls og spiste ”instant nudles” til aftensmad. Og klokken 18.30 kunne vi ikke holde os vågne mere.

Klokken 0.30 vågnede både Frida og jeg – og ville op. Men denne gang gik den ikke. Og jeg faldt da også i søvn og sov til klokken 4.30. Resten af morgenen spillede jeg så iPad.

Da alle var oppe, gik vi en tur ud for at kigge på byen. Her kom vi bl.a. forbi en park med en legeplads, inden vi gik mere rundt. På et tidspunkt ville mor kigge på nogle gallerier. Så her gik far (som var blevet meget forkølet) med Frida og jeg hjem imens.

Hjemme på værelset hyggede vi resten af dagen. Og mor hentede aftensmad til os alle sammen – så vi ikke behøvede at gå nogen steder. Efter aftensmaden lagde Frida og jeg os i sengen for at se film på iPad’en. Da mor og far senere kom ind for at kigge til os, sov vi begge to – med hovedtelefoner på og filmen stadig kørende.

Fredag morgen lykkedes det mig så at sove helt til klokken 5.30. Efter morgenmaden gik vi over på stationen for at købe togbilletter til et par dage senere. Og så tog vi metroen til et tempel. Ved templet var der en lille have med broer, vandløb og små huler. Så det var rigtig sjovt at lege der.

Efter tempel-besøget fandt vi en LEGO-café, hvor man kunne få kager formet som LEGO. Jeg fik en vaffel formet som en LEGO-mand. Og vi fik også lov til at få to LEGO-figurer.

På vejen tilbage til metroen kom vi forbi et tivoli-marked, hvor vi kunne kaste med ringe. Det var ret svært – men med mors og fars hjælp fik vi to plasticfigurer og en blyantspidser.

Igen hentede mor aftensmad til os i centret. Og bagefter blev vi tvunget til at holde os vågne (bl.a. ved hjælp af Uno) til klokken 19.30.

Det hjalp da også lidt. For jeg sov helt til klokken 6.45 – og var derfor nogenlunde kommet ind i den nye døgnrytme.

Da vi havde spist morgenmad, gik vi en tur i området omkring vores hotel. Her var der en masse butikker, hvor jeg fik købt en pung. Bagefter gik vi mere rundt. Og på vejen tilbage til hotellet spiste vi frokost på McDonald’s. Resten af eftermiddagen brugte vi på værelset, hvor vi så X-Factor.

Om aftenen besøgte vi det lokale natmarked, hvor der også var en masse tivoli-boder. Her prøvede jeg en bod, hvor man skulle fange levende fisk med et lille net og putte dem i en spand. Og bagefter prøvede både Frida og jeg et sted, hvor vi skulle skyde plastickugler med en pistol mod nogle figurer.

Aftensmaden købte vi i centret og tog med op på værelset. Og for en gang skyld sov vi ret sent – først klokken 20.30.

Søndag var så vores sidste dag i Taipei. Så efter morgenmaden tog vi metroen til Taipei 101 – der var et meget højt tårn. Fra toppen var der en flot udsigt ud over byen – hvor vi dog også kunne se hvor meget smog, som vi gik rundt i.

Nede igen spiste vi frokost i centret under tårnet. Og på vejen til metroen var vi inde i en boghandel.

Vi tog dog ikke metroen hele vejen hjem til hotellet. I stedet stoppede vi ved en Hello Kitty restaurant. Her fik vi lækre kager og milkshake – alt sammen med Hello Kitty som tema.

Om lørdagen havde der været MGP i Danmark. Men da var midt om natten for os. Så i stedet så vi det forskudt søndag aften på vores værelse – med masser af slik. Og bagefter var det sovetid.

Næste morgen pakkede vi vores ting og checkede ud af hotellet. Og bagefter gik vi over til stationen for at tage toget til Hualien. Turen tog to timer – og bagefter var der kun en kort taxatur til hotellet.

Resten af dagen var vi på hotellet, hvor vi også spiste aftensmad. Det var buffet – inklusiv slushice og is.

Næste morgen skulle vi på tur til Taroko Gorge – et flot naturområde. Så her kørte vi rundt i taxa i otte timer og kiggede på natur. Det var ret flot – men også lidt kedeligt.

Vi var også ude på to ret lange gåture, så jeg fik lidt ondt i benene. Det ene sted kom vi dog til et vandfald med en hængebro. Den var ret sjov at gå over – og var derfor hele gåturen værd.

Men endelig kørte vi hjem igen til hotellet. Her spiste vi igen buffet – med slushice og is. Og så var det sovetid.

Onsdag var det så igen rejsedag. Så efter at have spist morgenmad og pakket blev vi kørt til toget – der kørte os tilbage til Taipei. Herfra tog vi den nyåbnede metro til lufthavnen lidt uden for byen.

I lufthavnen checkede vi ind (efter at have ventet lidt) og spiste aftensmad – inden vi med en halv times forsinkelse fløj mod Ho Chi Minh City i Vietnam.

På flyveturen faldt jeg i søvn, så jeg var noget træt, da vi landede. Men heldigvis tog hverken paskontrollen eller bagageudleveringen særligt lang tid – så vi var hurtigt på vej i en taxa mod vores hotel.

På hotellet blev vi opgraderet fra en to-værelseslejlighed til en med tre soveværelser. Så Frida og jeg kunne få hvert vores værelse. Og det fik vi hurtigt brug for, for klokken var efterhånden blevet mange.

Vores første dag i Vietnam var meget stille og rolig. Vi sov længe og bagefter spiste vi frokost på hotellet. Resten af dagen brugte vi ved hotellets pool, inden vi om aftenen gik lidt ud for at kigge på området omkring hotellet. Her fandt vi også en lokal restaurant – hvor maden dog ikke var så god.

Fredag skulle vi så kigge lidt på byen. Først gik vi til et krigsmuseum – der dog havde middagslukket. Så i stedet gik vi til en lokal park, inden vi gik tilbage til museet.

Museet handlede om Vietnam-krigen – og var bare fyldt med fotos. Så det var faktisk lidt kedeligt. Heldigvis kunne vi så se frem til poolen, hvor vi var resten af eftermiddagen. Og om aftenen spiste vi igen på hotellet.

Næste morgen skulle vi tidligt op og på tur. Vi blev hentet af en minibus og kørt til havnen, hvor vi steg på en speedbåd, der sejlede os ud til Cu Chi tunnelerne. På vejen fik vi serveret en masse lækkert frugt.

Turen ved tunnelerne, der blev brugt af nordvietnameserne under Vietnamkrigen, startede med en meget kedelig sort/hvid-film. Men derefter blev det faktisk ok spændende.

Vi gik rundt i området og så hemmelige indgange og skjulte fælder. Og så prøvede far også at skyde med et gevær. Turen sluttede med, at vi selv kunne komme ned i tunnelerne. De var meget smalle, så mor og far måtte bukke sig meget. Jeg kunne dog gå næsten oprejst. Inden vi sejlede tilbage igen, spiste vi frost ved tunnelerne.

Tilbage i Ho Chi Minh City blev vi kørte til vores hotel i minibus. Og så nåede vi lige en tur i poolen, inden vi skulle spise aftensmad. Dagen sluttede med, at vi fik lov til at prøve løbebåndet i hotellets fitness-center.

Søndag var vores sidste dag i byen. Her startede vi med at gå over til det lokale posthus, hvor vi sendt 10 kg hjem til Danmark. Bagefter fik vi en is på den lokale McDonald’s.

Da isen var spist, gik vi over til et kæmpe hus – der var præsidentens palads under Vietnamkrigen. Siden var det ikke blevet brugt – og stod derfor præcis som den gang. Vi så mødelokalerne, soveværelserne, kontorerne og bunkeren, der var brugt under krigen.

Frokosten blev spist på en restaurant i nærheden, inden vi gik tilbage til poolen. Om aftenen så vi X-Factor, inden vi skulle sove.

Næste morgen skulle vi så igen tidligt op for at rejse videre – denne gang til et skib, der skulle sejle os rundt på Mekong Floden.

Vi blev hentet klokken 7 – og kørte derefter knap fire timer i minibus. Mor og far havde givet os køresygepiller, for at vi ikke skulle blive køresyge. De virkede rigtig fint. Men til gengæld blev vi rigtig trætte – og sov en stor del af turen.

Da vi kom frem til båden, fik vi vores kahyt. Vi skulle være der alle fire, så der var ikke meget plads. Aftalen blev derfor, at far sov på en madras, mens mor sov med Frida og jeg i sengen.

Kort efter var der frokost, og bagefter havde vi et par timer, hvor vi kunne slappe af med iPad – inden vi skulle på tur i en lokal landsby. Her var de meget interesseret i os – og kiggede meget. Men det er vi jo efterhånden vant til.

Tilbage på båden kunne vi igen slappe lidt af, inden vi skulle spise aftensmad. Og så var det blevet sovetid.

Næste morgen skulle vi tidligt op. Morgenmaden blev serveret på dækket, inden vi igen skulle på tur. Først blev vi roet lidt rundt i en mindre kano. Og bagefter sejlede vil til et flydende marked.

På turen var vi også på besøg på en lokal slikfabrik, der lavede slik af kokosnødder – og vi fik heldigvis lov til at købe nogle karameller.

Turen sluttede af med en cykeltur i området. Frida fik sin egen cykel, mens jeg sad bag på mors – på et dejligt blødt sæde. Det gik rigtig fint for os. Til gengæld var der en tysker, som væltede to gange. Og den ene gang var ned i en å.

Da vi var tilbage på båden, spiste vi frokost. Og bagefter så vi, hvordan man laver rispandekager. Frida og jeg prøvede også – og var rigtig gode til det. Dagen sluttede med et par timers afslapning, inden vi spiste aftensmad og bagefter blev puttet.

Onsdagen startede også tidligt med morgenmad på dækket. Og bagefter gik vi fra borde med vores bagage for at tage videre til næste sted. Inden vi igen kørte videre med minibus, var vi lige på endnu et flydende marked.

Køreturen tog 2,5 timer – og køresygepillerne gjorde igen deres virkning. Vi blev kørt til en havn, hvor vi efter lidt ventetid steg på en færge, der skulle sejle os til øen Phu Quoc. Sejlturen tog også 2,5 timer. Men heldigvis vippede båden ikke, så vi kunne faktisk spille iPad.

Da vi kom i land, blev vi hentet og kørt til vores hotel, hvor vi er nu. Her bor vi i en dejlig hytte lige midt på stranden. Og der er også en dejlig pool, som vi straks indtog, efter vi var kommet frem. Aftensmaden blev spist på hotellet, inden vi skulle sove.

Vores første hele dag blev brugt på stranden og ved poolen – hvilket resulterede i, at vi blev godt røde. Både frokost og aftensmad blev spist på hotellet. Og mens vi ventede på maden, kunne vi køle med hotelles hund og kat – noget vi efterfølgende har benyttet enhver lejlighed til.

I forgårs var vi stadig noget røde. Så mens mor og far gik en tur i den lokale fiskerlandsby, legede Frida og jeg med Playmobil på værelset. Og efter frokost fik vi så lov til at komme lidt i poolen (hvor der nu var skygge).

Dagen sluttede af med, at vi lånte to kajakker og sejlede ud for at se på solnedgangen – der var rigtig flot. Bagefter spiste vi aftensmad. Og så var det sovetid.

I går blev vi stadig lidt i skyggen til at starte med. Her spillede vi alle fire Uno. Og bagefter spiste vi frokost på en lokal restaurant. Der komme vi dog nok ikke til at spise igen, for maden var ikke særlig god – og betjeningen ikke i nærheden af at være så venlig, som på vores hotel.

Bagefter var vi lidt på værelset, mens mor og far snorklede i havet. Og så blev vi igen lukket ud til poolen for at bade. Dagen sluttede endnu en gang med en solnedgangstur i kajak, inden vi spiste aftensmad på hotellet.

Dagen i dag er startet med lidt gråvejr. Så vi har hygget med tegneting efter morgenmaden. Og så er det nok endnu engang ved at være tid til en tur i poolen.